De totale goederenoverslag van Port of Antwerp-Bruges bedroeg in de eerste zes maanden van dit jaar 139 miljoen ton, een daling van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Terwijl de wereldwijde economische situatie zorgt voor een daling in de vraag naar containervervoer, tonen de overige goederenstromen een wisselend beeld. In de huidige onstabiele economische omstandigheden houdt de haven goed stand en wint in de containerbehandeling bovendien aan marktaandeel ten opzichte van de andere havens in de Hamburg - Le Havre range.
De operationele uitdagingen en de congestie op de containerterminals zijn na twee moeilijke jaren opgelost en afgeleide lading keerde terug. Dit resulteert in een verbetering in het tweede kwartaal (-4,6% in TEU) ten opzichte van de resultaten na het eerste kwartaal van dit jaar (-5,8% in TEU). De onzekere economische situatie en het lage consumentenvertrouwen leiden echter tot een wereldwijde vertraging in de vraag naar containervervoer van maar liefst 9% in het eerste kwartaal van dit jaar. Dit resulteert in een daling van de containeroverslag in de Haven van Antwerpen-Brugge met 5,9% in ton en 5,2% in TEU, in vergelijking met de eerste zes maanden van 2022. Ten opzichte van de andere havens in de Hamburg – Le Havre range stijgt het marktaandeel van Port of Antwerp-Bruges de eerste drie maanden van 2023 met 1%-punt naar 30,6%.
Ondanks het zwakke economische klimaat houdt conventioneel stukgoed vrij goed stand. De overslagvolumes liggen in lijn met de pre-covidperiode, maar dalen met 17,2% in vergelijking met dezelfde periode in 2022, die door een sterke post-covidheropleving buitengewoon hoge overslagcijfers liet zien. De vertragende economie gaat gepaard met een daling in de vraag naar staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment. Staaloverslag daalt zowel in aan- als in afvoer, in totaal met 18%.
Het droge bulksegment daalt met 12,9%. Ondanks de sterke daling van zowel de meststoffen- als de energieprijzen tegenover de pieken na de start van de oorlog in Oekraïne, daalt de overslag van meststoffen, de grootste productgroep binnen droge bulk, nog steeds verder (-19%) en is er weinig rotatie van de stocks. Ook de overslag van kolen, die in 2022 piekte door de energiecrisis en ook in het eerste kwartaal nog steeg, daalt sterk na een milde winter en kolenoverschotten in Europa (-32,4%). De overslag van zand en grind groeit met 16%.
Het vloeibare bulksegment kende een daling van 3,2%. De overslag van vloeibare brandstoffen groeit met 6,2%. Dit wordt vooral gedreven door een sterke overslag van gasolie/diesel (+57%). De overslag van LNG bleef status quo (-1,4%) in vergelijking met een sterk 2022. Verder daalt de overslag van chemicaliën met 15,4% als gevolg van de zwakke globale vraag en verminderde lokale en Europese productie. Dit laatste is vooral het gevolg van de energieprijzen die in Europa nog steeds hoger zijn dan in andere regio’s.
De roll-on/roll-off trafieken blijven sterk presteren (+0,1%). In het eerste halfjaar van 2023 werden 1,8 miljoen nieuwe auto’s aan- en afgevoerd, een stijging met maar liefst 15% tegenover 2022. De overslag van vervoermateriaal in ton groeit met 3,6%, terwijl de niet-begeleide vracht (exclusief containers) daalt met 2,1 %. De trafiek die is gerelateerd aan Ierland neemt met 16,7% toe, maar de trafiek van en naar het Verenigd Koninkrijk daalt (-4%).
Belangrijkste Europese fruithaven
In tegenstelling tot de globale daling in het containervervoer, groeit het aantal reefercontainers met 10,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een belangrijk deel van de goederen in deze koelcontainers is fruit: bananen, kiwi’s, ananassen, meloenen, citrusvruchten, lychees … De behandeling van deze perishables vraagt de nodige vakkennis en specialisatie, waar gespecialiseerde terminals, coldstores en logistieke dienstverleners zorg voor dragen. Zij maken Port of Antwerp-Bruges de fruithaven bij uitstek in Europa.
In de eerste 6 maanden van 2023 verwelkomde Zeebrugge 90 cruiseschepen en 248.600 passagiers. Mei en juni waren drukke maanden voor de cruisesector met een grote diversiteit in rederijen en bestemmingen.
In de eerste jaarhelft liepen 10.188 zeeschepen de haven aan, een daling van 2,8% ten opzichte van de eerste zes maanden van 2022. De totale bruto tonnenmaat van deze schepen groeide met 4,7%.
Publicatiedatum: 19 juli 2023
FOTO: Port of Antwerp-Bruges