Door de stijgende vraag naar containertransport tussen Zeebrugge en Antwerpen versterkt PortConnect zijn vloot met 2 estuaire containerbarges. De barge ‘Polybotes’ werd volledig omgebouwd van roro naar containers en deze week keert de ‘Euroports’ terug naar Zeebrugge. Dit brengt de estuaire vloot van PortConnect vandaag op 5 schepen.
Als antwoord op de toenemende behoefte aan hinterlandtransport van containers over het water, liet PortConnect de barge ‘Polybotes’ volledig van roro naar containers ombouwen. Die huzarenklus werd geklaard door scheepswerf Gardec in Zeebrugge.
De ‘Polybotes’ kwam in 2013 in de vloot van PortConnect om een oplossing te bieden voor rorovrachten die niet via de klassieke binnenvaart in Zeebrugge raakten. Maar door de concurrentie van het wegtransport én de groeiende containeractiviteit in de haven van Zeebrugge besloot het bedrijf de barge om te bouwen voor containervaart.
Het bovendek en alle tussenschotten werden verwijderd zodat één open ruim zonder hindernissen overbleef. Ook de overhangende uitbouw werd weggehaald zodat een handige breedte van 11,45 meter overbleef. Het resultaat is een ruim van 81 meter lang, 10 meter breed en 5,5 meter hoog, geschikt voor 200 teu (containereenheden) of zeer grote stukken. “Daar past een klein binnenschip in”, vertelt kapitein Patrick Verheyen (54).
“Er kwamen ook ‘spudpalen’ waarmee de ‘Polybotes’ zich zelfstandig op de bodem kan vastzetten tot 15 meter onder de romp. Hierdoor kunnen we ook laden en lossen aan oevers zonder kademuur. Tegelijk werden alle technologische voorzieningen vernieuwd. Na een periode met beperkingen wegens de coronamaatregelen, werd de jongste weken de klok rond gewerkt. De huzarenklus werd tegen de deadline geklaard door de Zeebrugse scheepswerf en het metaalatelier Gardec.”
Barge ‘Euroports’ terug naar Zeebrugge
Deze week keert de ‘Euroports’ terug naar Zeebrugge na negen jaar dienst in Le Havre. “Dat schip werd in 2011 in gebruik genomen voor onder meer trafiek tussen de APM Terminal (groep Maersk) in Zeebrugge en magazijnen langs het Albertkanaal”, vertelt algemeen directeur Olivier Crousel van PortConnect. “Na het verminderen van de activiteiten van APM in Zeebrugge, verhuisde de ‘Euroports’ naar Frankrijk. Daar deed het schip de voorbije negen jaar voor Sogestran Group dienst op de Seine, tussen Rouen en de voorhaven Port 2000 van Le Havre.”
De overname van de APM Terminal in de voorhaven van Zeebrugge door COSCO Shipping Ports, bracht de jongste jaren de deepsea-containertrafiek weer op gang. In de kusthaven groeit ook het aantal containers op andere terminals, bijvoorbeeld die van PSA.
De vloot van PortConnect bestaat sinds deze week uit de ‘Deseo’, ‘Tripoli’, ‘Amberes’, ‘Polybotes’ en ‘Euroports’. “Daarmee zijn alle bestaande estuaire containerbarges weer in Zeebrugge verenigd. Naargelang de marktbehoefte, zetten we de schepen in voor transporten tussen Zeebrugge en Antwerpen of op andere verbindingen met het Europese achterland. Mocht er later nog verdere uitbreiding van de vloot nodig zijn, dan zal het met nieuwbouw moeten gebeuren. Maar met die vijf schepen kunnen we alvast een heel eind met onze klanten meegroeien”, zegt Crousel.
BRON: Flows
FOTO: PortConnect
6 mei 2021