Op de terminal van Wallenius Wilhelmsen Solutions in Zeebrugge vond op 7 december een unieke 'naming ceremony' plaats van een schip. De MV Tannhauser diende na de maiden voyage uit Shanghai een naamgevingsceremonie te ondergaan, wat in normale omstandigheden gepaard gaat met de nodige feestelijkheden en in aanwezigheid van officials en binnen- en buitenlandse prominenten. Door de coronapandemie werd er geopteerd voor een digitale naming ceremony, die live gestreamd werd naar de verschillende vestigingen van Wallenius Wilhelmsen wereldwijd.
Deze eerste virtuele naamgevingsceremonie is een primeur voor de groep. Bovendien werd een uniek initiatief genomen voor het meter- en peterschap van het schip: normaalgezien heeft een schip 1 peter of meter, soms 2. In dit geval konden alle werknemers van het bedrijf zich kandidaat stellen, wat resulteerde in 8.000 meters en peters.
De traditionele foto met de peter of meter van het schip is een belangrijk moment tijdens een naamgevingsceremonie. Dit mocht nu ook niet ontbreken. Tijdens het digitale event werd een TV-scherm aan boord gehesen. Op dit scherm werden alle foto’s van de meters en peters getoond, en uiteindelijk werd dit scherm op de brug van het schip gehangen door de kapitein.
Emmanuel Van Damme, General Manager van de terminal in Zeebrugge, en Hannelore Hardy, financieel directeur, mochten tijdens het gestreamde event de honneurs waarnemen om in naam van alle medewerkers van het bedrijf de MV Tannhauser te dopen, want er bestaat geen digitale vervanger voor het breken van een fles champagne tegen de scheepswand.
Emmanuel Van Damme, General Manager terminal: “Het was een hele eer dat de terminal in Zeebrugge gekozen werd voor deze naming ceremony. Het is een internationaal teken van erkenning van alle inspanningen van alle medewerkers in Zeebrugge in deze uitdagende tijden. Na de ceremonie hebben we aan alle medewerkers gebak uitgedeeld met daarop 'Hero'. Alle medewerkers in de logistiek zijn voor ons ook helden in deze tijden.“
Enkele weetjes over MV Tannhauser:
• is de derde in de HERO-class serie van vier, met een capaciteit van 8.000 car equivalent units
• door het gebruik van nieuwe technologie en scheepsdesign is de uitstoot 15% minder
• 13 loadable decks waaronder 5 adjustable
• opslagcapaciteit = 12 voetbalvelden
• 19000 PK is het motorvermogen
• aan boord werd 500 km kabel ingebouwd
TEKST: F. Neyts
FOTO: Wallenius Wilhelmsen & H. Claeys
8 december 2020