Nieuwe operator en gebruiksvriendelijke app voor De Havenbus

U bent hier

De Havenbus, het door APZI georganiseerde vervoer van medewerkers voor bedrijven in het havengebied van Zeebrugge, kreeg een opfrissing. “Gino Tours (groep Keolis) uit Jabbeke won het contract voor de komende jaren en we gaan het aanbod uitbreiden”, zegt voorzitter Marc Adriansens. Tegen de zomer wordt ook het digitale beheerplatform uitgebreid voor het nog meer gebruiksvriendelijk reserveren en factureren van de jaarlijks 30.000 ritten.

Sinds 2007 is de Havenbus een vast transportmiddel voor werkkrachten in het havengebied van Zeebrugge. Het is een service voor mensen die niet over eigen vervoer beschikken en/of die werken op plaatsen die via het openbaar vervoer niet of moeilijk te bereiken zijn. Wat begon als een taxidienst van twee uitzendkantoren naar twee bedrijven, werd door POM West-Vlaanderen met de steun van het Pendelfonds en het havenbestuur MBZ uitgebouwd tot een busdienst tussen het station van Brugge en tientallen bedrijven in de haven. Na vier jaar stond de teller op 10.000 ritten en werd het aanbod uitgebreid met ritten vanuit Oostende.

In 2017 werd het beheer van de Havenbus overgedragen aan APZI. “Momenteel tellen we 30.000 ritten per jaar”, zegt voorzitter Marc Adriansens. “Een zitje kan zowel door de werknemer als de werkgever gereserveerd worden. Deze ritten worden betaald door de werkgever of door de werknemer die boekt via de Havenbus-app.”

Nieuwe app

Twee jaar na de lancering van de app komt er tegen de zomer een uitbreiding van het beheersplatform, wat zal leiden tot een hogere gebruiksvriendelijkheid. De app werd ontwikkeld door het Brugse digital agency Duo, vertelt lead account manager en project manager Joris Van Hoof: “We brengen de bestaande toepassingen en nieuwe uitbreidingen samen op een digitaal platform. Het wordt een zeer laagdrempelige toepassing om niet enkel individuele ritten maar ook zitjes voor groepen over meerdere data te boeken. Als Brugs bedrijf is het fijn om te mogen bijdragen aan een verbeterde mobiliteit naar onze haven. Tegelijk zal dit platform voor de organisatie heel wat manuele administratie wegnemen. Met ons team van experts hebben we hard gewerkt aan een oplossing op maat, want voor zulke specifieke opdrachten bestaan er geen standaardantwoorden.”

Andere bussen

Ook op het terrein is er verandering. Eind maart werd het nieuwe contract voor het busvervoer toegewezen aan Gino Tours uit Jabbeke, behorend tot de groep Keolis. De voorbije elf jaar reed Traca, een bedrijf van Group Caus uit Moerkerke-Damme, voor De Havenbus. Group Caus is gespecialiseerd in transport van personen – havenarbeiders en cruisepassagiers – in Zeebrugge en heeft een breed pakket van survey in West-Europese havens.

“Wij waren zeker niet ontevreden over Group Caus. Maar we hielden naar het einde van het lopende contract een nieuwe prijsvraag in de markt. Voor een initiatief met een sociale functie is het belangrijk dat we het tegen een haalbaar tarief kunnen aanbieden. Uit die prijsvraag kwam Gino Tours als de beste aanbieder naar voren. De dienstverlening ging naadloos over en de tarieven bleven gelijk. De vloot van Keolis liet toe om bij de start van het kiwiseizoen de route vanuit Oostende met grotere bussen te versterken”, zegt general manager Mathieu Delbarge van APZI.

 

TEKST: Roel Jacobus voor Ondernemers
FOTO: M. Vanneuville

Dit artikel delen: LinkedIn Facebook