Langs het Boudewijnkanaal in Zeebrugge verschijnen de contouren van een bouwkuip van één kilometer lang. Daar worden de komende jaren acht betonnen prefab elementen voor de nieuwe Scheldetunnel van de Oosterweelverbinding gemaakt. Na afloop blijft een nieuwe haventerminal over. Bouwheer Lantis en het havenbestuur MBZ doen voor dit project maximaal een beroep op West-Vlaamse bedrijven.
Machines rijden af en aan in de achterhaven van Zeebrugge. Ze veranderen een rechthoek van 1 kilometer op 200 meter langs het Boudewijnkanaal in een constructiewerf voor de nieuwe Scheldetunnel van de Oosterweelverbinding. “In heel België en Nederland vonden we geen enkele andere plaats met dezelfde kenmerken. We zochten niet allen een voldoende ruime oppervlakte aan het water maar wilden bovendien na afloop iets aan de omgeving teruggeven. In dit geval wordt het een nieuwe haventerminal”, zegt CEO Luc Hellemans van bouwheer Lantis.
De kade voor de nieuwe haventerminal werd als eerste fase in januari opgeleverd. “Aannemer Artes Depret bouwde op 200 meter landinwaarts een kade van 900 meter lang, een project van bijna 22 miljoen euro”, zegt CEO Tom Hautekiet van MBZ. Onmiddellijk daarna begon het graven van de bouwkuip door de tijdelijke handelsvennootschap Cotu – ‘Combinatie Oosterweeltunnel’ gevormd door Besix, DEME, BAM Contractors en Jan De Nul. Tegen september wordt 1,2 miljoen kubieke meter grond weggenomen. Er wordt maximaal een beroep gedaan op lokale aannemers, licht ingenieur Frederik Sanders van MBZ toe: “Artes Depret uit Zeebrugge bouwde de eerste kade en de grond- en sloopwerken gebeuren door onder meer Demaecker & Van Haecke uit Zuienkerke en Franco & Zoon uit Lissewege. Top-Mix uit Brugge levert het steenpuin voor de werfwegen en bij ICO worden de schepen met stalen damplanken gelost.” In het totale project van de Oosterweelverbinding is ook een grote rol weggelegd voor wegenbouwer Stadsbader uit Harelbeke.
5 deelprojecten
Vanaf september zou de constructie van de acht tunnelelementen kunnen beginnen. “Op kruissnelheid zullen er een 200-tal arbeiders en 60 bedienden werken. Een tijdelijke betoncentrale zal wekelijks 3.000 kubieke meter beton produceren”, vertellen projectleider Dieter Van Parys en verantwoordelijke voor de werfinrichting Dirk Davidts.
Elk van de elementen wordt 160 meter lang, 42 meter breed, 10 meter hoog en 60.000 ton zwaar. Tegen midden 2024 zouden ze klaar moeten zijn en worden hun openingen afgesloten zodat ze kunnen drijven. “Daarna wordt één zijde van de bouwput doorgestoken en worden de elementen via de Westerschelde naar Antwerpen gesleept. Daarna graven we de rest van de wanden weg en wordt het Boudewijnkanaal ter hoogte van de nieuwe diepzeekade 200 meter breder”, licht Hautekiet toe.
De Oosterweelverbinding bestaat uit vijf deelprojecten voor een totale kostprijs van 4,5 miljard euro. De Scheldetunnel telt daarin mee voor 600 miljoen euro, waarvan meer dan 200 miljoen euro in Zeebrugge besteed wordt. Lantis betaalt bijvoorbeeld 13 miljoen euro voor het gebruik van het terrein en 860.000 euro in de bouw van de nieuwe brug over het Verbindingsdok.
TEKST: Roel Jacobus voor Ondernemers
FOTO: Kurt Desplenter
19 maart 2021