Alle haveninfrastructuur heeft nood aan grondig onderhoud. Dat is zeker het geval voor cruciale infrastructuur zoals sluizen en bruggen. Zeebrugge maakt daar geen uitzondering op. Zo zijn er al jaren onderhoudswerken aan de gang aan de bruggen en sluisdeuren van de P. Vandammesluis. Onlangs werden er twee van de vier sluisdeuren in de achterhaven op het droge gezet voor een maandenlang durend onderhoud en verbouwingswerken. Het aantal vlinderkleppen - waardoor het waterpeil in de sluis wordt geregeld - werd tot negen opgetrokken waadoor het schutten van schepen via de P. Vandammesluis nu sneller verloopt. Het uitnemen en het terugplaatsen van de sluisdeuren was telkens een spectaculaire job.
Op donderdag 11 januari 2024 volgde opnieuw een bezienswaardige job. Met een drijvende bok werd een caisson geplaatst over de sluisdeurrails aan de zeewaartse kant van de sluis. Dit caisson laat toe om 'in den droge' aan de rails te werken op de bodem van de sluis. Het plaatsen van dit caisson gebeurde met de Nederlandse drijvende bok ‘Matador 3’. Deze ‘drijvende kraan’ heeft een hefvermogen van 1.800 ton. De bok is niet zelfvarend en wordt gesleept door de sleepboot ‘SC Sea Lord’. De brutotonnage van de ‘Matador 3’ bedraagt 3898 BT, het vaartuig heeft een deadweight van 940 ton. De drijvende bok is 70 meter lang, 32 meter breed en heeft een maximale zomerdiepgang van 3,36 meter.
Via de rails op de bodem van de sluis rollen de sluisdeuren vanuit de deurkamers uit en in. De sluisdeuren sluiten de sluis af en via die deuren wordt met behulp van vlinderkleppen het waterpeil in de sluis geregeld.
In Zeebrugge trad Lalement NV op als plaatselijk scheepsagent voor zowel de ‘Matador 3’ als voor de sleepboot ‘SC Sea Lord’.
TEKST: F. Neyts
FOTO's: D. Neyts
Publicatiedatum: 16 januari 2024