Het Zeebrugse PortConnect, een samengaan van het havenbestuur Port of Antwerp-Bruges met de Groep Decloedt als privépartner, verzorgt vanuit de kusthaven estuaire diensten voor het containervervoer naar het hinterland. Deze dienst is essentieel voor Zeebrugge omdat het een oplossing biedt voor de ontsluiting over het water van de haven naar het hinterland toe.
We zullen de waarheid geen geweld aandoen als we stellen dat de binnenvaartverbindingen vanaf Zeebrugge niet optimaal zijn. Wel, estuaire vaart biedt hier een alternatief. Estuaire vaart is de verbinding naar het hinterland waarbij aangepaste, versterkte (binnen)schepen een kort traject over zee (van Zeebrugge naar de Scheldemonding of omgekeerd) volgen. Meestal gaat het richting Antwerpen maar er zijn ook ad hoc afvaarten naar Rotterdam.
PortConnect biedt vanaf Zeebrugge die dienst met een vloot van vijf schepen. De DESEO en de TRIPOLI (capaciteit 375 TEU), de AMBERES en de EUROPORT (elk 300 TEU) en de POLYBOTES (200 TEU). Om de vloot milieuvriendelijker en efficiënter te maken werkt PortConnect twee belangrijke projecten uit. Enerzijds werden aan boord van de AMBERES nieuwe motoren ingebouwd, anderzijds wordt de TRIPOLI met 25 meter verlengd om meer ‘boxen’ aan boord te kunnen nemen.
Aan boord van de AMBERES werden recent twee duurzame en krachtige Stage V-motoren ingebouwd. Dat gebeurde door Antwerp Diesel Repair (ADR). Hiermee voldoet het schip aan de laatste nieuwe Europese normen voor binnenschepen. De nieuwe GreenPower-dieselmotoren van Caterpillar voldoen aan de geldende EU Stage V-emissie-eisen voor voortstuwingsmotoren en kregen een nabehandelingsinstallatie voor uitlaatgassen. De ombouw naar de nieuwe motoren was zeer ingrijpend. Niet alleen moest de machinekamer worden vergroot, er werd ook een nieuwe keerkoppeling ingebouwd en een koelings- en uitlaatsysteem geïnstalleerd.
Een tweede project betreft de verlenging van de TRIPOLI. Dat gebeurt op de werf CASCO BREKO in Hemiksem. Het schip wordt met 25 meter verlengd, van 110 naar 135 meter. Hierdoor wordt de capaciteit opgetrokken van 375 TEU naar 580 TEU. Momenteel zijn de werken in uitvoering, maar verwacht wordt dat het schip, in de vernieuwde configuratie, midden december 2022 terug in de vaart komt.
De diensten van PortConnect zijn voor Zeebrugge zeer belangrijk. Om zich hiervan een idee te vormen; tijdens de eerste drie kwartalen van 2022 vervoerde PortConnect tussen Zeebrugge en Antwerpen maar liefst zo’n 200.000 TEU aan containers.
TEKST: F. Neyts
FOTO's: PortConnect
Publicatiedatum: 22 november 2022