De Britse roro-operator P&O Ferries verdubbelt per 1 juni 2021 de capaciteit op de containerverbinding Zeebrugge-Hull. Hiervoor heeft de maatschappij een tweede containerschip ingehuurd. Dat meldt het gezaghebbende transport e-magazine Flows.
De ‘Elisabeth’ (658 TEU) vaart al sinds mei 2017 voor P&O Ferries drie keer per week tussen Zeebrugge en de Humberhaven Hull. De dienst wordt vanaf juni versterkt met het zusterschip ‘Freya’, dat de Britse ferrymaatschappij van dezelfde Nederlandse eigenaar Holwerda zal huren.
De lolodienst vervoert niet alleen containers, maar ook intermodale eenheden zoals ‘swap bodies’ (wissellaadbakken) of tankcontainers met afmetingen die afwijken van de ISO-standaard. De dienst werd vier jaar geleden gestart om dat soort lading over te nemen van de ropaxschepen ‘Pride of Bruges’ en ‘Pride of York’, die daardoor op de rorodekken meer capaciteit kregen voor het vervoer van begeleide trailers. P&O Ferries is een dochterbedrijf van DP World en is dus een zusterbedrijf van de containerrederij Unifeeder.
P&O Ferries zette eind vorig jaar de ropax dienst Zeebrugge-Hull stop en de schepen ‘Pride of Bruges’ en ‘Pride of York’ werden intussen verkocht aan de MSC-dochter GNV en herdoopt tot ‘GNV Antares’ en ‘GNV Aries’ voor een veerdienst tussen Napels en Palermo.
Dankzij de komst van de ‘Freya’ zal er weer dagelijks een schip van P&O Ferries in Zeebrugge laden voor Hull. De ‘Freya’ vaart nog tot 22 mei in charter voor WEC Lines, die het schip aan Holwerda teruglevert omdat de vloot op 20 mei versterkt wordt met de grotere ‘WEC Van Ruysdael’ (ex-‘Neuburg’) van 812 teu.
TEKST: F. Neyts
FOTO: H. Claeys
20 mei 2021