Na een onderbreking van anderhalf jaar door de coronapandemie wordt Zeebrugge terug opgenomen in de vaarschema’s van de cruiserederijen. Het was inderdaad op 11 maart 2020 dat het Italiaanse 'AIDAMAR' Zeebrugge als laatste cruiseschip voor de pandemie de kusthaven aandeed. Twee dagen later, op 13 maart 2020, werd in ons land een algemene lockdown afgekondigd.
Tot 20 september 2021 liep er geen enkel cruiseschip nog de haven aan, met uitzondering van één schip dat eventjes binnen de havenkoppen binnenliep om onmiddellijk te keren en terug af te varen. Dat had te maken met administratieve regels die toen in Groot-Brittannië aan cruiseschepen werden opgelegd.
Maar, op 20 september 2021 kwam het onder de vlag van de Bahama’s varende 'ARTANIA' de haven binnenvaren, een schip uitgebaat door een Duitse reisorganisatie.
De 'ARTANIA' werd in 1984 gebouwd als de 'Royal Princess' maar later aan nieuwe eigenaars verkocht. Het schip meet 44.656 gross ton, is 230 meter lang en 32 meter breed en heeft een maximale diepgang van 8 meter.
Ms Artania vaart toekomst voor cruises in
De cruisesector werd door de Covid-19 pandemie hard getroffen. Vastberaden ging de sector op zoek naar geschikte maatregelen die hen een toekomst konden bieden: de invoering van erg strenge gezondheidsprotocollen aan boord, in de terminals en tijdens excursies aan wal.
De maatregelen omvatten naast de evidente coronamaatregelen (social distancing, mondmaskers en handhygiëne) ook de vroege invoering van gezondheidscertificaten, een beperking van het aantal cruisegasten, aangepaste ventilatiesystemen, regelmatige temperatuurcontroles en desinfectie, éénrichtingsverkeer aan boord, invoering van het bubbelprincipe, medische staf met testmogelijkheden en voorzieningen voor isolatie en quarantaine aan boord …).
Momenteel vereisen de meeste cruiserederijen dat alle passagiers en bemanningsleden gevaccineerd zijn en/of over een Covidpaspoort beschikken.
In o.a. de Middellandse Zee wordt al sedert vorige zomer opnieuw gecruised. De cijfers bewijzen dat de strikte aanpak werkt. Inmiddels is 48% van de cruisevloot opnieuw in de vaart en hebben 1,8 miljoen toeristen opnieuw een cruisereis gemaakt, met in totaal 46 vastgestelde Covid-besmettingen (0,003%). Een veiliger manier om te reizen is dus moeilijk te vinden.
Onder impuls van FOD Mobiliteit en de Beleidscel Noordzee creëerden de Belgische overheidsinstanties met de invoering van een ‘cruisenota’ eind juli 2021 een kader waarmee onze havens opnieuw, onder strikte voorwaarden, cruisepassagiers konden verwelkomen. In augustus liepen inmiddels de cruiseschepen 'ms Europa' (Antwerpen) en 'ms Hanseatic Inspiration' (Gent) al Belgische havens aan.
De 230m lange 'ms Artania' kan in principe 1.260 passagiers accommoderen maar had voor deze reis 876 Duitse passagiers aan boord. Het schip wordt door de Duitse touroperator Phoenix Reisen gechartered bij Artania Shipping en begon de reis in Bremerhaven. Bij aankomst kwam het schip van de Franse haven Le Havre en het vertrok ’s avonds naar Rotterdam.
Ook voor de maand oktober zijn er nu al meerdere cruise-aanlopen aan Zeebrugge bevestigd. In Zeebrugge mogen dit jaar in principe nog 26 cruiseaanlopen verwacht worden maar of het zo’n vaart zal lopen, hangt af van verdere versoepeling van de voorwaarden van de overheidsinstanties. In elk geval kondigt het seizoen 2022 zich met 148 kaaiaanvragen hoopvol aan terwijl de teller voor 2023 ook al op 106 staat. Het ziet er dus naar uit dat met de aanloop van de 'ARTANIA' het cruise-gebeuren in Zeebrugge terug op gang komt.
De volledige lijst van cruiseschepen die dit en volgende jaren in Zeebrugge verwacht worden, kan hier geraadpleegd worden.
TEKST: F. Neyts
FOTO's: D. Neyts
24 september 2021