In aansluiting met CLdN’s recent aangekondigde bestelling van nieuwe en grotere schepen maakte het bedrijf nu een nieuwe intermodale strategie bekend. Het bestaande aanbod van CLdN werd vanaf einde oktober aangevuld met een spoorverbinding tussen Zeebrugge en Lyon. Deze verbinding moet het multimodale netwerk verder verbeteren en strategische oplossingen bieden aan de klanten om de ferry-activiteiten verder te doen groeien.
In een eerste fase lanceert CLdN een directe spoorverbinding van de terminal aan het Brittaniadok in Zeebrugge tot Port Edouard Herriot in Lyon. Het initiatief voor deze dienst is een antwoord op de vraag naar duurzame, kostenefficiënte en betrouwbare hinderlandverbindingen. Bovendien is het een weerspiegeling van de inspanningen om het wegtransport te verminderen, door hogere gewichtspecificaties mogelijk te maken.
Initieel zal een 630 meter lange trein ingezet worden met 3 vertrekken per week van Zeebrugge naar Lyon en omgekeerd. De trein kan een totaal gewicht van 1.800 ton dragen. Zowel trailers, wissellaadbakken en containers van 20 tot 45 voet kunnen vervoerd worden.
CLdN: "De nieuwe spoorlink is een positieve ontwikkeling voor de zeehaven van Brugge, omdat er een sterke hinterland verbinding wordt toegevoegd aan het bestaande netwerk, waardoor de havenklanten en operatoren hun units kunnen verplaatsen op een snelle en efficiënte manier. CLdN is actief op zoek naar andere dergelijke kansen, om de intermodale diensten in de toekomst nog uit te breiden".
De trein vertrekt elke dinsdag-, donderdag- en zaterdagochtend in Zeebrugge en vertrek elke woensdag-, vrijdagochtend en zaterdagnamiddag uit Lyon, met een transittijd van 22 uur in elke richting.
Deze nieuwe treinverbinding zal vanzelfsprekend met de nodige aandacht belicht worden op de havendag die APZI in samenwerking met het havenbestuur organiseert op woensdag 16 november 2016 in Lyon.