Herinrichting Minervarotonde

U bent hier

Sinds enkele dagen wordt het verkeer op de Minervarotonde , komende van de Ronsestraat (A11 – afrit 19) en bestemd voor de zone west van de Vandammesluis, omgeleid. Het verkeer moet eerst naar de Isabellalaan richting Heist, om terug te keren ter hoogte van het zeewaarts gelegen sluishoofd. De maatregel is bedoeld om de doorstroming aan de Minervarotonde te bevorderen. Een evaluatie volgt binnen enkele maanden.

De nieuwe verkeersinrichting aan de  Minervarotonde wordt doorgevoerd omdat, sinds de ingebruikname van de A11, lange files met stilstaand verkeer ter hoogte van de rotonde ontstonden. Als oorzaken werden vooral genoemd: meer verkeer op de Ronsestraat sinds de ingebruikname van de A11 (afrit 19) en de erg moeilijke oversteek van Minerva over de tramsporen naar de landwaartse bruggen (bruggen 1 en 2). Het leidde al te vaak tot een verkeersinfarct ter hoogte van de Vandammesluis.

Zolang de A11 niet in gebruik was, verkozen vele bestuurders het tracé door Lissewege naar de westelijke haven te gebruiken, en vandaar naar de oostelijke haven te rijden. Dat verkeersgedrag is nu gewijzigd: voor het verkeer met bestemming oostelijke haven is het gebruik van de afrit 19 (en dus ook van de Ronsestraat naar de Minervarotonde) het meest aangewezen.

Dat het verkeer toenam werd deels ook toegeschreven aan het feit dat alle verkeer, bestemd voor Heist, nutteloos en overbodig naar de Ronsestraat geleid werd. Daarom werd na de afrit 19 van de A11 een wegwijzer naar Heist bijgeplaatst om de Heistlaan meer te gebruiken.

Men zal ook het shuntverkeer op de Minervarotonde trachten te vermijden, door een apart tracé naar het Brittanniadok, zijdelings van de rotonde, aan te leggen: zo vermijdt men dat dit shuntverkeer nog op de Minervarotonde moet komen.

Het grootste probleem stelde zich echter op het punt waar het vrachtverkeer van de Minervarotonde, over de tramsporen, en rekening houdend met verkeerslichten wat verder, de Isabellalaan diende te kruisen. Om dit euvel op te lossen, viel men terug op een vroegere opstelling die met succes gebruikt werd bij werken aan bruggen 1 / 2: omrijden via Isabellalaan-richting Heist.

De eerste resultaten zijn bemoedigend en lijken inderdaad de doorstroming op de Minervarotonde te bevorderen. De herinrichting werd besproken en goedgekeurd door de Commissie Mobiliteit. AWV heeft de concrete uitvoering in handen genomen. Evalueren gebeurt binnen enkele maanden. APZI wacht de reacties vanwege het havenverkeer in.

Dit artikel delen: LinkedIn Facebook