Grootste containerschip ter wereld loopt Zeebrugge aan!

U bent hier

Op zondagavond 8 mei 2022 liep het grootste containerschip ter wereld de haven van Zeebrugge aan. Het betrof de CMA CGM CONCORDE dat bij CMA CGM bekend staat als de 'LNG 23K' scheepsklasse. De Franse rederij heeft recent meerdere schepen van deze klasse in de vaart gebracht.

Met een scheepstonnenmaat van 236.583 gross ton zijn de schepen van die klasse momenteel de allergrootste containerschepen ter wereld. Heel vaak wordt voor containerschepen de capaciteit in TEU (Twenty Feet Equivalent Units) uitgedrukt. Dat is een arbitraire benadering omdat verschillende rederijen het omschrijven van de capaciteit in TEU anders invullen en dat vergelijking hierdoor niet eenvormig is. Bovendien is er nog nooit een containerschip geweest dat zijn capaciteit in TEU in werkelijkheid ten volle benutte. De scheepstonnenmaat is daarom de enige objectieve en universele benadering. 

De CMA CGM CONCORDE kwam in Zeebrugge zo’n 3.000 containers laden. Bij afvaart uit Zeebrugge had het schip meer dan 21.000 TEU aan boord. De maximale, theoretische capaciteit van het schip bedraagt 23.112 TEU. Het schip heeft aan boord reefer aansluitingen voor 2.200 FEU (veertig voet reefers).

De schepen van die klasse zijn van het ‘dual fuel type’ waarbij ze zowel op vloeibaar aardgas (LNG) als op heavy fuel kunnen varen. Ze varen in eerste plaats op LNG.

Enkele scheepsdetails:              

  • Scheepstonnenmaat: 236.583 gross ton
  • Lengte over alles: 399,9 meter
  • Max. breedte : 61,3 meter
  • Ontworpen diepgang: 14,5 meter
  • Draagvermogen (deadweight): 221.250,6 ton
  • Dienstsnelheid: 21,55 knopen
  • Tank capacity LNG: 18.600 m³
  • Tank capacity (heavy fuel): 2.500 m³
  • Tank capacity (MDO): 1.500 m³
  • Tank capacity (fresh water): 550 m³
  • Tank capacity (Ballast): 55.500 m³
  • Hoofdmotor : 63.840 kW
  • Boegschroef: 3.000 kW
  • Bemanning: 40 crew + 7 Suez crew

De CMA CGM CONCORDE is net als de zusterschepen gebouwd in China door Jiangnan Shipyard (Group) Co. LTD.

In Zeebrugge werd het schip behandeld aan de terminal van CSP Zeebrugge. ICO (International Car Operators) treedt op als plaatselijk scheepsagent voor alle schepen van CMA CGM.

 

TEKST: F. Neyts
FOTO's: D.Neyts
Publicatiedatum: 13 mei 2022

Dit artikel delen: LinkedIn Facebook