Op 29 november 2023 liep het grootste containerschip ter wereld, de 'OOCL ZEEBRUGGE', de haven van Zeebrugge binnen. Als norm om de grootte van het schip te bepalen werd hier de capaciteit genomen in TEU, Twenty Feet Equivalent Units, of gestandardiseerde (ISO) 20’ containers. Het nieuwe schip vaart onder de vlag van Hongkong en heeft een capaciteit van 24.188 TEU. Als men echter de scheepstonnage of Gross ton als norm neemt dan zijn CMA CGM’s schepen van de 'CMA CGM Jacques Saade'-klasse met een Gross ton van 236.583 GT nog steeds de grootste containerschepen ter wereld. Ter vergelijking, de 'OOCL SPAIN' heeft een tonnenmaat van 235.341 GT.
Met de aanloop van de 'OOCL ZEEBRUGGE' bewijst Zeebrugge eens te meer dat het alle bestaande grootste containerschepen ter wereld kan ontvangen. In minder dan twee jaar tijd noteerde de kusthaven meermaals de aanloop van grootse containerschepen. Hierbij enkele voorbeelden: Op 2 juni 2022 liep de 'CMA CGM Jacques Saade' (236.583 GT en 23.112 TEU) de haven aan. Op 22 september 2022 was het de beurt aan de 'EVER ACT' (235.579 GT en 23.992 TEU) en nu recent dus de 'OOCL ZEEBRUGGE' op 29 november 2023 (235.341 GT en 24.188 TEU).
De 'OOCL ZEEBRUGGE' wordt uitgebaat door de rederij Orient Overseas Container Line Ltd (OOCL). Het wordt ingezet op loop 3 van de Asia Europe Trade. De rotatie ziet er als volgt uit: Shanghai / Xiamen / Nansha / Hong Kong / Yantian / Cai Mep / Singapore / Piraeus / Hamburg / Rotterdam / Zeebrugge / Valencia / Piraeus / Abu Dhabi / Port Kelang / Shanghai. Eén rotatie duurt 84 dagen.
Het schip werd gebouwd bij het Chinese NANTONG COSCO KHI Ship Engineering Co Ltd. (NACKS) in Nantong. Deze werf is de allereerste grootschalige samenwerking tussen een Chinese en een buitenlandse scheepsbouwer. Concreet gaat het hier om het Japanse Kawasaki Heavy Industries Co (KHI). Het is de bedoeling dat de tandem hoogtechnologische schepen aflevert. Hiertoe zijn de modernste technieken ingebouwd, mede met het oog op het vermijden van CO2-uitstoot. Het schip heeft een lengte over alles (loa) van 399,99 meter en een breedte van 61,3 meter. De maximaal afgeladen diepgang bedraagt 16,5 meter. Aan boord is er accommodatie voor maximaal 36 opvarenden. Het schip kreeg van de classificatiemaatschappij American Bureau of Shipping (ABS) het label 'Smart Ship' waarbij wordt erkend dat in het schip de meest recente intelligente technologie werd ingebouwd.
De 'OOCL SPAIN' is een eerste in een reeks van zes identieke zusterschepen door OOCL besteld bij NACKS.
Het schip werd in China op de werf gedoopt. Mevrouw Shi Lei, topvrouw bij Sumec Corporation Limited, een belangrijke klant van OOCL, aanvaardde het meterschap. Bij die gelegenheid wenste ze het schip en de bemanning een behouden vaart toe.
In Zeebrugge werd het schip, net zoals alle grote containerschepen, behandeld aan de terminal van COSCO Shipping Ports (CSP) Zeebrugge aan het Albert II-dok in de westelijke voorhaven.
Tijdens de behandeling van het schip in Zeebrugge werden er zo’n 1.100 containerbewegingen genoteerd.
TEKST: F. Neyts
FOTO's: © D. Neyts
Publicatiedatum: 30 november 2023