Het college van burgemeester en schepenen van Brugge verleende in zitting van maandag 17 augustus 2020 een voorwaardelijk gunstig advies aan het Departement Omgeving voor de bouw van een nieuwe brug over het Verbindingsdok, de link tussen de P. Vandammesluis en het Boudewijnkanaal in de Zeebrugse achterhaven. Met de bouw van de brug beoogt het havenbestuur een rechtstreekse verbinding te creëren tussen de CSP Zeebrugge containerterminal in de westelijke voorhaven en de Maritieme Logistieke Zone (MLZ) in de zuidelijke achterhaven.
Het betreft een draaibrug met twee rijstroken en een afgescheiden fiets- en wandelpad met een breedte van 4 meter, dit in tegenstelling tot de bestaande, smalle brug met één rijvak en een beperkt toegelaten gewicht. De nieuwe brug wordt gebouwd voor zwaar havenverkeer met een gewicht van 400 ton en meer. Voor de scheepvaart wordt een doorvaarbreedte van 55 meter voorzien. De nieuwe brug krijgt een openbaar karakter.
Met een lengte van 400 meter wordt de brug de langste beweegbare brug van Europa.
Na dit advies hoopt het Vlaamse Gewest in november 2020 een definitieve beslissing te nemen over de omgevingsvergunning. Als ook deze gunstig wordt afgeleverd dan hoopt MBZ, het Zeebrugse havenbestuur, nog in november van dit jaar met de werken te kunnen starten.
Als alles volgens plan verloopt, zouden de brug en de bijhorende doortrekking van de Koffieweg begin 2022 in gebruik genomen kunnen worden.
TEKST: F. Neyts