Marine LNG Zeebrugge, een joint venture van de Gas4Sea partners, heeft een contract gesloten met het wereldwijde energiebedrijf Equinor voor de bunkering met vloeibaar aardgas van vier shuttle tankers voor ruwe aardolie. De vier geplande tankers komen volgend jaar, in 2020, in de vaart en zullen in Noord-Europese wateren worden ingezet.
Gas4Sea is een commerciële opzet waaronder Engie, Mitsubishi Corporation en Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) gezamenlijk het gebruik van vloeibaar aardgas (LNG) als hernieuwbare, betrouwbare, veilige en kost-effectieve energiebron willen stimuleren, dit als alternatief voor conventionele, op olie gebaseerde mariene brandstoffen.
Marine LNG Zeebrugge zal voor de bunkering het in 2017 in de vaart genomen LNG-bunkerschip “Engie Zeebrugge” inzetten. Het schip heeft een capaciteit van 5.000 m³ vloeibaar aardgas. Nu wordt het schip al in Zeebrugge ingezet voor het bevoorraden van twee carcarriers van UECC (United European Car Carriers), de “Auto Eco” en de “Auto Energy”, met LNG.
Het promoten van LNG als scheepsbrandstof volgt op strengere regels voor de scheepsbrandstof opgelegd door de IMO (International Maritime Organization) een orgaan van de Verenigde Naties die zich van de maritieme problematiek aantrekt. Zo werden in 2018 nieuwe normen opgelegd voor de kwaliteit van scheepsbrandstoffen waardoor de uitstoot van broeikasgassen moet worden teruggedrongen.
De internationale scheepvaart heeft de jongste jaren al uitgesproken inspanningen geleverd om het brandstofverbruik en de uitstoot van broeikasgassen in te tomen. Zo werden er zuiniger scheepsmotoren geïnstalleerd, werden (waar het kon) ‘scrubbers’ ingebouwd en werden er hoogtechnische schroeven in gebruik genomen. Het benutten van LNG als scheepsbrandstof zal de volgende jaren een hoge vlucht nemen. Verwacht wordt dat tegen 2030 ruim 10% van alle scheepsbrandstof LNG zal zijn.
Foto's: Dirk Neyts