Norsepower kondigt aan een overeenkomst te hebben gesloten met CLdN (Compagnie Luxembourgeoise de Navigation – Europees leider in de logistieke roro-sector) voor de installatie van twee ‘tilting Rotor Sails’ aan boord van het in 2018 in Zuid-Korea gebouwde roro-schip DELPHINE. Met een roro vrachtcapaciteit van 8000 lane meters (lopende meter) behoort het m/v “Delphine”, samen met haar zusterschepen tot de grootste roro-schepen ter wereld. CLdN biedt roro-vrachtdiensten ondermeer vanuit het Europese vasteland naar Groot-Brittannië en Ierland.
Met twee 35mx5m Rotor Sails heeft Norsepower uitgerekend dat met de inzet van deze technologie een brandstofverbruik en de uitstoot met 7 tot 10% kan worden teruggeschroefd, afhangend van de route waarop het schip wordt ingezet.
De Norsepower Rotor Sail Solution, die kan worden opgesteld aan boord van nieuwe schepen of aan boord van daartoe aangepaste schepen, is een moderne versie de zogenaamde Flettner rotor, een draaiende cylinder dat gebuik maakt van het Magnus effect waarbij windenergie wordt benut voor het voorstuwen van schepen.
De proef met de ‘Rotor Sails’ zal in Zeebrugge niet onopgemerkt voorbij gaan. Immers de twee Rotor Sails zullen tot 35 meter boven het hoofddek van de “Delphine” uitsteken.
De proef moet gezien worden binnen de uitgesproken inspanningen door CLdN geleverd om de CO2 uitstoot per ton vervoerde vracht sterk naar beneden te duwen. Ook het invoeren van LNG (vloeibaar aardgas) als scheepsbrandstof past in die inspanningen. De twee recentste roro-schepen, zusters van de “Delphine”, werden met die mogelijkheid gebouwd.
TEKST: F. Neyts
FOTO: H. Claeys