Havenplatform Zeebrugge heeft er belangrijke nieuwe containerlijnen bij. Binnenkort, in de maand juli, wordt de containerterminal van CSP Zeebrugge aangelopen door twee bijkomende grote Verre Oosten-diensten. Dan zal de haven aangelopen worden door vier grote Verre Oosten-diensten in plaats van twee nu. De nieuwe diensten, de AE1/Shogun en de AE6/Lion Service van MSC, betreffen twee van de zes 2M-diensten (2M Alliance is het samenwerkingsverband tussen Maersk & MSC). Hierbij zal Zeebrugge fungeren als eerste Europese aanloophaven.
MSC heeft geen plannen om Zeebrugge hier als transhipmenthaven te gebruiken. De diensten richten zich vooral op lading uit West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Op termijn mikt MSC op 1.700 à 2.000 bewegingen per dienst.
Dit goede nieuws bevestigde MSC amper een week nadat het de aanlopen aan Zeebrugge van een dienst op Zuid-Amerika officialiseerde. Deze dienst liep Zeebrugge al ruim zes maanden ‘ad hoc’ aan. Nu worden de aanlopen wekelijks verwacht.
Door de uitbreiding van de activiteiten op de CSP Zeebrugge terminal plant de terminal op korte termijn verdere uitbreiding. Zo wordt het opslagplein in oostelijke en westelijke richting verder verhard. Ook komen er op de westelijke dwarskaai twee mobiele havenkranen voor het behandelen van feedertrafieken. Tot slot plant CSP Zeebrugge, op termijn, ook het bijplaatsen van grote containerkranen.
TEKST: F. Neyts
FOTO: D. Neyts
Publicatiedatum: 23 juni 2022