Langverwachte investeringen voor Zeebrugge, maar bezorgdheid blijft over binnenvaart en Kustvisie

18 juli 2025 door
Langverwachte investeringen voor Zeebrugge, maar bezorgdheid blijft over binnenvaart en Kustvisie
APZI

Apzi-Voka West-Vlaanderen reageert positief op de aangekondigde Vlaamse investeringen in de haven van Zeebrugge, maar waarschuwt tegelijk voor gemiste kansen op vlak van binnenvaart en kustbescherming.

Voorzitter Marc Adriansens toont zich tevreden over de forse budgetten: “Als ik zie dat er de komende zeven jaar 3 miljard euro wordt voorzien voor de nieuwe zeesluis en 700 miljoen voor de renovatie van de Pierre Vandammesluis, dan ben ik in de eerste plaats een tevreden voorzitter.” Tegelijk benadrukt hij dat de échte uitdaging nu begint: de productiviteit en concurrentiekracht van het havenplatform Zeebrugge duurzaam versterken. De eerstvolgende stap daarbij is het nemen van een projectbesluit voor de nieuwe sluis.

Naast deze grote infrastructuurwerken bevat het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) nog andere investeringen die Apzi-Voka kan smaken. Zo gaat er dit jaar 8 miljoen euro naar het onderhoud van de bestaande haveninfrastructuur, gevolgd door 4,8 miljoen in 2026 en 2,5 miljoen in 2027. Ook de ontsluiting van Zwankendamme en de Transportzone via een brug over de N31 (het zogeheten 'Hollands complex') krijgt een voorziene investering van 15 miljoen vanaf 2027.

Toch is er ook kritiek. Apzi-Voka mist een fundamentele opwaardering van de binnenvaart. Het GIP voorziet wel renovaties aan bruggen en sluizen op de Brugse Ringvaart, zoals de Boudewijnbrug en Krakelebrug, maar vooral voor studie- en voorbereidend werk. Alleen voor de bouw van de Steenbruggebrug is er in deze legislatuur een effectief investeringsbudget van 10,7 miljoen euro. De dringend nodige upgrade van het kanaal Gent-Brugge-Oostende voor schepen tot 2.500 ton blijft uit, wat Zeebrugge volgens Adriansens afsnijdt van duurzame verbindingen en het Seine-Scheldeproject.

Daarnaast ontbreken structurele middelen voor het Strategisch Beleidsplan Kustvisie, cruciaal voor bescherming tegen zeespiegelstijging en stormen én voor een mogelijke uitbreiding van de haven. Enkel jachthavens worden voorlopig meegenomen in het plan.

Een lichtpunt is volgens Apzi-Voka de geplande modernisering van het loodswezen: “Een noodzakelijke stap om de werking efficiënter en toekomstbestendig te maken.”

Met de aangekondigde investeringen zet Vlaanderen een belangrijke stap richting versterking van de haven van Zeebrugge. Toch waarschuwt Apzi-Voka dat een structurele visie op binnenvaart en kustbescherming onmisbaar blijft om het volledige potentieel van de haven te benutten.


Dit artikel is een vervolg op “Revitalisering transportzone zeebrugge hoogdringend en noodzakelijk, maar waar blijft vlaanderen?”. 

Voor een uitgebreid overzicht van de investeringsplannen, zie het volledige verslag op de website van Flows.

Deel deze post
Labels
Archiveren