Port of Antwerp-Bruges toont veerkracht in uitdagend handelsklimaat

October 21, 2025 by
Port of Antwerp-Bruges toont veerkracht in uitdagend handelsklimaat
APZI

In de eerste negen maanden van 2025 behandelde Port of Antwerp-Bruges in totaal 202,6 miljoen ton maritieme goederen, een daling van 3,8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Terwijl de overslag van stukgoed (containers, conventioneel stukgoed en RoRo) nog met 1,3% toenam, daalden de trafieken in droge en vloeibare bulk samen met 12,8%.

Na een sterk eerste halfjaar vertraagde de containertrafiek vanaf augustus, onder meer door de afbouw van de oude scheepvaartallianties. Die herstructurering zorgde tegelijk voor minder congestie, kortere wachttijden en vlottere afvoer naar het hinterland. Het marktaandeel van Port of Antwerp-Bruges in de Hamburg–Le Havre-range daalde in de eerste helft van 2025 licht met 0,7 procentpunt tot 29,8%, voornamelijk door beperkte terminalcapaciteit. Dat knelpunt wordt de komende jaren aangepakt via het ECA-project (Extra Containercapaciteit Antwerpen).

Wisselende evoluties in de verschillende trafieksegmenten

De conventionele stukgoedtrafiek bleef stabiel dankzij een herstel in de staalimport, al bleef de uitvoer onder druk door lagere export naar onder meer de Verenigde Staten en Mexico. De Europese Commissie kondigde intussen strengere invoerregels aan om dumping van buitenlands staal tegen te gaan.

  • De vloeibare bulk (-13,5%) kreeg een klap door lagere export van aardoliederivaten naar West-Afrika en de aanhoudende zwakte in de Europese chemiesector. Wel bleven biobrandstoffen en energiegassen groeien. De terugval in LNG-trafiek, veroorzaakt door het Europese verbod op de overslag van Russisch gas, werd deels gecompenseerd door hogere importvolumes uit de VS.
  • De droge bulk (-8,9%) werd vooral getroffen door een lagere aanvoer van meststoffen, deels gecompenseerd door meer import uit Rusland en Marokko vlak voor de invoering van nieuwe EU-heffingen.
  • Het RoRo-segment groeide met 3,3%, dankzij de stijgende import van nieuwe wagens uit China, ondanks de Europese invoerheffingen sinds eind 2024, en door hogere volumes vrachtwagens en tweedehandswagens. China is intussen uitgegroeid tot de belangrijkste herkomstmarkt voor nieuwe auto’s.



Handel met de Verenigde Staten onder invloed van importtarieven

De handel met de VS, de tweede belangrijkste handelspartner van Port of Antwerp-Bruges, groeide in de eerste negen maanden van 2025 met 15%, voornamelijk door containers en vloeibare bulk. Sinds de zomer is echter de impact van de Amerikaanse importtarieven voelbaar: de export daalde in het derde kwartaal, vooral bij staal, dat ruim een derde lager lag dan in het tweede kwartaal.

De invoer bleef stabiel, ondersteund door een sterke stijging van vloeibare bulk en een verdrievoudiging van de LNG-volumes. Daarmee bevestigt Port of Antwerp-Bruges haar rol als toegangspoort voor alternatieve energiestromen die het Russische gas vervangen. Ook de containerimport uit de VS steeg met 8%, al vertraagde de groei licht sinds augustus.

Balans tussen veerkracht en onzekerheid

De resultaten van de eerste drie kwartalen tonen een evenwichtig maar uitdagend beeld. Na een sterk begin van het jaar stabiliseren de containerstromen en neemt de druk op de terminals af, terwijl de trafiek met de VS op peil blijft. Tegelijk illustreren de terugvallende export en de kwetsbare positie van de Europese chemiesector hoe gevoelig de haven blijft voor geopolitieke en economische schommelingen.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges:

“De lichte terugval van ons marktaandeel is grotendeels te verklaren door de congestie in de eerste helft van het jaar. Er waren voldoende volumes, maar de beschikbare terminalcapaciteit was ontoereikend. Ook de herschikkingen binnen de scheepvaartallianties hebben tijdelijk invloed gehad op de verdeling van de trafieken tussen de havens. Zodra extra capaciteit beschikbaar is, verwachten we een herstel. De kwartaalcijfers tonen tegelijk de veerkracht van Port of Antwerp-Bruges in een bijzonder volatiel economisch klimaat.”

Johan Klaps, voorzitter van de Raad van Bestuur en Antwerpse havenschepen:

“Het is al een zwaar jaar geweest voor de internationale reputatie van Port of Antwerp-Bruges. Vakbondsacties hebben onze klanten wereldwijd getroffen en zorgen voor extra onzekerheid in een complexe periode. Toch tonen deze resultaten aan dat de haven blijft presteren dankzij de inzet van onze hele havengemeenschap.”

Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en ondervoorzitter van de Raad van Bestuur:

“Ook in Zeebrugge voelen we de impact van de internationale marktschommelingen. Toch blijft onze haven een essentiële schakel in de bevoorrading van energie, voertuigen en goederen. De trafiek van LNG en rollend materieel benadrukt onze strategische rol binnen de Europese logistieke keten. We blijven investeren in duurzame groei en samenwerking tussen beide havensites.”

Ondanks de mondiale onzekerheden blijft Port of Antwerp-Bruges zich profileren als een veerkrachtige Europese draaischijf voor handel en de energietransitie met een duidelijke blik op duurzame groei in zowel Antwerpen als Zeebrugge.

Lees het volledige verslag op portofantwerpbruges.com

Share this post
Tags
Archive