Laatste tunnelelement uit Zeebrugge vertrokken

6 oktober 2025 door
Neyts Frank

Eind september vertrok vanuit de haven van Zeebrugge het laatste tunnelelement van de toekomstige Oosterweeltunnel richting Antwerpen. Daarmee is een indrukwekkend bouwhoofdstuk in Zeebrugge afgerond.

In totaal werden acht tunnelelementen van de nieuwe Scheldetunnel gebouwd in een speciaal aangelegd bouwdok in Zeebrugge, op zo’n 123 kilometer van Antwerpen. Elk element is 160 meter lang, 42 meter breed, 10 meter hoog en weegt ongeveer 60.000 ton. Na voltooiing werden de delen via een unieke maritieme transportoperatie (over zee en rivier) naar Antwerpen gebracht, waar ze in de Schelde worden afgezonken en nauwkeurig aan elkaar gekoppeld. Dit precisiewerk is momenteel nog volop aan de gang.


De Scheldetunnel vormt het sluitstuk van het grootschalige Oosterweelproject, dat de Antwerpse ring rondmaakt en de mobiliteit in de regio grondig moet verbeteren. Voor de bouw van de tunnelelementen werd een tijdelijke vereniging van toonaangevende aannemers opgericht. In Zeebrugge werd meer dan twee jaar intensief aan het project gewerkt. Centraal op de bouwplaats stond een grote betoncentrale, die via zeeschepen werd bevoorraad met zand en grind. Hiervoor werd in het Verbindingsdok een tijdelijke aanlegsteiger gebouwd voor baggerschepen.

De acht tunnelelementen werden gerealiseerd in een tijdelijk bouwdok op de zuidelijke hoek van het Verbindingsdok met het Boudewijnkanaal. De oostzijde werd uitgevoerd als een vaste, één kilometer lange kaaimuur; de westzijde als een voorlopige aarden wand met slibscherm. Nu alle tunnelelementen uit het dok zijn versleept, start de volgende fase: het verwijderen van de westdam en het baggeren van de vaste oostkaai tot op operationele diepte.

Deze vaste kaai krijgt binnenkort een nieuwe bestemming als aanmeerplaats voor de Orcelle Terminal, de duurzame autoterminal in ontwikkeling door de Zweeds-Noorse rederij Wallenius Wilhelmsen Line (WWL). WWL wil er in de toekomst haar milieuvriendelijke schepen ontvangen en van de locatie één van de meest duurzame terminals ter wereld maken. De één kilometer lange kaai wordt nog aangevuld met een 400 meter lange retourkaai in het Verbindingsdok, waarvan de bouw momenteel volop aan de gang is.

Met het vertrek van het laatste tunnelelement sluit Zeebrugge een groots infrastructuurhoofdstuk af en maakt de haven zich klaar voor een nieuwe, duurzame toekomst met de komst van de Orcelle Terminal.


Bron afbeeldingen: D. Neyts

Deel deze post
Labels
Archiveren