Tijdens het vierde Seaposium van de West-Vlaamse havenverenigingen Opua-Voka en Apzi-Voka kwam de groeiende impact van de maritieme en logistieke sector opnieuw scherp in beeld. Een vijftigtal bedrijfsleiders en kaderleden verzamelden bij
e-BO Enterprises in Oostende voor een inhoudelijk sterk programma over de toekomst van de havens, energie en visserij.
Hoofdgast was maritiem expert professor Eric Van Hooydonk, auteur van de Maritieme Canon van Vlaanderen, die de historische verwevenheid van Vlaanderen met de zee belichtte. In het aansluitende panelgesprek kwamen onder meer Marc Adriansens (voorzitter Apzi-Voka), divisieadmiraal Tanguy Botman (Marine), Mathias Verkest (Opua-Voka, Otary, BOP), Sylvie Becaus (Vlaamse Visveiling) en Patrick Reyntjens (GEOxyz) aan het woord.

Marc Adriansens wees op de recente groei van Chinese auto-import via Zeebrugge, die in 2024 maar liefst 200 miljoen euro aan invoerrechten opleverde voor de Belgische staatskas, een kwart van de Europese importheffingen. “Uiteindelijk zullen de Chinezen onze nieuwe sluis betalen,” klonk het met een knipoog. Tegelijk benadrukte hij de nood aan blijvende investeringen in Zeebrugge volgens de 80-20-verhouding binnen Port of Antwerp-Bruges.
De andere panelleden spraken onder meer over de uitdagingen in offshore-energie, ruimte op zee, visserij, en de veranderende arbeidsmarkt in de maritieme sector.
Lees het volledige verslag van het Seaposium op www.flows.be/
Chinese autostromen versterken Zeebrugse groei en investeringen